Потребителят има право да задържи плащането, ако не получи касова бележка
От НАП напомнят, че потребителите имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат касова бележка. Това е възможно след промяна в ЗДДС, в сила от 1 януари 2024 г. Този механизъм цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.
Проверките за спазване на изискванията за издаването на платежен документ са един от акцентите, заложени в предстоящата лятната контролна кампания на НАП.
През миналия летен сезон, само по черноморските ни курорти, при проверките на НАП са установени близо 1 700 нарушения, от които 433 са неиздаване на фискален бон, 30 са за липса на фискално устройство и 362 за несъответствие между сумите, маркирани на касовия апарат и наличностите в касата. Най-често не се издават касови бележки при заплащане на атракциони, в заведения за бързо хранене, ресторанти, барове и др., което води до укриване на приходи и загуби за бюджета, от който се финансират важни за обществото сектори като образование, здравеопазване, социални услуги и др.
Ако въпреки задържане на плащането, търговецът не издаде фискален бон или издадената касова бележка се окаже фалшива, потребителите могат да подадат сигнал в НАП.
Платежният документ дава възможност на клиентите да защитят правата си, ако закупената стока се окаже дефектна или опасна. Касовата бележка е необходима и за замяна или връщане на закупен артикул, в случай че потребителят разполага с такова право, произтичащо от закон или от предварително поет от търговеца ангажимент.
Източник: https://nra.bg/
Снимка: Simon Kadula on Unsplash