ACTIV
Версия на Български език English version Deutsch Version French Version 

Мисия: Предоставяне на интегрирани решения, изведени на база квалификация, умения, познания и талант в сферата на одита, счетоводството, данъците, финансите, правото и бизнеса.

АКТИВ
История
Екип
Представяне
Международно присъствие
Актив ПОФО - Програма за обществена фирмена отговорност
Оферти
Новини
Кариери
Контакти
Актив Експерт Експрес
Доклади за прозрачност
Публикации в пресата
Книги
Реферативен журнал
Икономически бюлетин
Архив на Икономически бюлетин
Национален годишник - Финансови отчети
Класации Актив
Анкета
Geneva Group International
ANN - Активити Национална Мрежа
Актив АБГ
A.B.G.
Бизнесхелп
Бизнес практика Актив
Галерия Актив Арт
Ценностни Книги
Трудов посредник
Exporter.bg
Diavelly

АКТИВ е независим член на Активити Национална Мрежа АД (ANN)

АКТИВ е независим член на Geneva Group International (GGI)

Недвижими имоти - тенденции

Недвижими имоти - тенденции

През последните години икономическият подем в страната в голяма степен се определя от скока на недвижимите имоти и свързаните с това индустрии – строителство, производство на строителни материали, туризъм и търговия. Според статистическите данни на посочените сектори се падат 35% от чуждите инвестиции през последните пет години. За първото тримесечие на 2006 г. инвестициите в недвижими имоти се определят на около 300 млн. евро, като за цялата 2005 г. са близо 410 млн. евро.

Тенденции в развитието на пазара на недвижими имоти на международно ниво

Международната агенция за недвижими имоти „Knight Frank” отчита забавяне на ръста на цените на недвижимите имоти в световен мащаб. По данни на изследване обхващащо 32 страни в света, България заема второ място по поскъпване на имотите през третото тримесечие на 2006 г. Според проучването в периода юли-август цените на имотите в страната са се повишили с 19% на годишна база, в сравнение с регистрираното им за същия период на 2005 г. повишение от 32%. По данни на НСИ показателите са 14% за 2006 г. (трето тримесечие) и 32% за 2005 г. (трето тримесечие). Първото място заема Латвия (ръстът в цените е взет за столицата Рига) – цените на недвижимите имоти са поскъпнали с 39.2% през третото тримесечие на 2006 г., което е забавяне в ръста на цените, който за същия период на 2005 г. е бил 65.9%. На трето място се нарежда Дания с ръст на цените през третото тримесечие на 2006 г. от 17.8%. Непосредствено след нея са Литва – 15.5% и Ирландия - 15%.

Тенденцията за третото тримесечие на 2006 г. е на значително забавяне на поскъпването на имотите. Изследването посочва, че най-голямо е увеличението на цените на имотите в европейските страни, които заемат девет от първите десет позиции в класацията на изследваните 32 държави.

Тенденции на пазара на недвижими имоти в България

Със стабилизирането на националната икономика и навлизането на големи инвеститори както всяка друга индустрия, така и пазарът на недвижими имоти в България се развива и затвърждава позицията си като един от най-динамичните пазари в Европа. Прогнозите за развитието на българския пазар на недвижими имоти са многобройни.

Според анализаторите от международната консултантска агенция за закупуване на недвижими имоти “Assetz International Ltd”, цените на имотите у нас все още са сред най-ниските в Европа, като с влизането на страната в ЕС и добрите перспективи, които стоят пред българската икономика в средносрочен и дългосрочен аспект, настоящият момент е изключително подходящ за опериране на този пазар. Според публикувано изследване на агенцията добри перспективи има пред имотите в туристическите курорти, големите градове и столицата на страната. Компанията посочва, че средният ръст на туризма у нас е от 22% на годишна база през последните пет години. Сред основните предимства в сектора у нас се посочва и създаването на стабилен пазар за препродажба на имоти, което осигурява възможността за възвръщане на направените инвестиции.

Анализ на агенцията за недвижими имоти “Явлена” показва, че броят на сделките с имоти през 2006 г. е близо 261 000, като ръстът спрямо 2005 г. е около 10%. След бурното развитие на пазара през 2004 г. - 2005 г., през 2006 г. се наблюдава известно стабилизиране, като средното покачване на цените на имотите в София е между 10 и 20%. За някои имоти се наблюдава скок на цените с повече от 100% - това са апартаменти в престижни райони на столицата, търговски обекти, строителни терени. За София през цялата 2006 г. се наблюдава повишено търсене от чуждестранни и български инвеститори на жилищни имоти в атрактивните периферни райони, на търговски и логистични центрове, офис сгради, хотели, както и терени за изграждането им. Извън столицата като най-перспективни места за инвестиране в недвижими имоти се определят черноморските и планинските курорти, селищата с минерални извори и възможности за балнеолечение, където се търсят терени за изграждане на хотели, ваканционни селища и жилищни сгради, чиито апартаменти се продават още “на зелено”.

Интересът на големите инвеститори все повече ще се насочва към:

  • Инвестиции в бизнес имоти:
    • Изграждане и отдаване под наем на офис сгради клас “А”;
    • Изграждане и отдаване под наем на търговски центрове в София и по-големите градове на страната;
    • Изграждане на логистични центрове.
  • Инвестиции в индустриални имоти.
  • Инвестиции в туристически обекти:
    • Проекти свързани с изграждане на балнеологични и СПА центрове;
    • Проекти свързани с изграждане на малки хотели или вилни селища във все още недостатъчно развити локации.
  • Инвестиции в жилищни имоти:
    • Изграждане на комплекси от “затворен тип” в крайградски райони.

Според представители на водещи агенции за недвижими имоти у нас, през първата половина на 2006 г. бизнес имотите са били на “гребена на вълната”. По данни на Националното сдружение “Недвижими имоти” над 50% от оборота на пазара на бизнес имоти през 2005 г. се дължи на сделки с офис площи. По оценки общо за трите вида бизнес имоти – търговски, индустриални и офисни, той възлиза на над 1 млрд. евро.

Все по-голяма популярност придобиват модерните офис центрове изграждащи се постепенно в големите градове на страната. Прогнозните данни за предлагането на офиси от висок клас (клас А) през 2006 г. сочат нарастване с над 50% и поява на известно пренасищане на пазара в този сегмент. Българската агенция за инвестиции прогнозира, че интересът ще се насочи към офисите от тип Б предназначени основно за българските фирми, които следват тенденцията за освобождаване на офиси разположени в жилищни сгради (евростандартите за условията на труд са строги) и преместване в бизнес центрове. Независимо, че луксозните офиси предлагат два-три пъти по-високи наеми, търсенето им расте именно за сметка на офисите от клас С. Прогнозите са, че като цяло цените на наемите на топ продуктите на офис сегмента ще се повишават.

По данни на “Фортън Интернешънъл”, която е асоцииран партньор за България, Сърбия и Македония на “Cushman&Wakefield Healey&Baker” (световен лидер в сферата на бизнес имотите и предлагането на консултантски услуги в недвижимите имоти), специализирана в обслужване в областта на бизнес имотите и консултирането, доходността от инвестиции в офис площи в момента е около 8-9%.

Все по-голям процент от обема на инвестиционните сделки в имоти се пада на търговско-развлекателните центрове. Основният фактор влияещ върху развитието на този сегмент от пазара е развитието на търговията в световен мащаб. Изминалата година (2006 г.) може да се определи като годината на шопинг моловете. Хит са търговските центрове в София (“Сити център София”, Мол „София”, “Скай сити”, търговски център “Младост”) и останалите по-големи градове на страната (“Централ мол” във Велико Търново, предстои изграждането на молове в Пловдив и Варна – по данни на “Фортън Интернешънъл” над 65% от площите в Мол „Варна“ вече са заети и за тях има подписани предварителни договори). Прогнозите са, че 2007 г. ще е година на усиленото строителство на луксозни търговски центрове, в които влизат световни марки, неприсъствали до този момент на българския пазар. Тенденцията от последните години показва засилен инвеститорски интерес към локации извън столицата.

Представители на известни търговски вериги считат, че съществува риск от пренасищане с молове и има потенциална опасност от липса на наематели. Но според инвеститорите в двата софийски мола - Мол “София” и “Сити център София”, и “Централ мол” във Велико Търново, е постигнат много висок процент на запълняемост на площите още по време на самото строителство на сградите.

Появата на търговските центрове в столицата показва тенденция на понижение на наемите на магазините по централните търговски улици (на бул. “Витоша” например наемните цени са се понижили от нива 120-130 евро/кв.м. до около 80-110 евро/кв.м.). Трите мола предлагат над 300 магазина с около 58 000 кв.м. чиста търговска площ. Наемите на търговските обекти там се движат под 20 евро/кв.м. за ключови наематели с обекти с площ над 500 кв.м. и 50-65 евро/кв.м. за обекти с площ до 100 кв.м. Подобна тенденция на понижаване на наемите в централната търговска част се очаква и във Варна с появата на първите молове.

Едни от най-големите предимства на инвестициите в търговски обекти са традиционно високите им наемни и продажни ценови нива в сравнение с останалите сегменти на недвижимите имоти. Според специалистите в бранша търговските обекти се определят като най-добрият инвестиционен продукт в момента. Наемната им доходност в София е около 9% (2006 г.), но се определя като по-висока в останалите градове. Възвращаемостта на инвестицията в първите търговски комплекси (“Сити център София”, Мол “София”, “Скай сити”, “Централ мол” във Велико Търново) е около 10%, но прогнозите сочат, че доходността от проектите, които в момента са в строеж ще падне до 8.5%. По данни на "Cushman&Wakefield" доходността от моловете в Европа е между 5.5% и 6.5%, като тези нива вече са достигнати в Чехия, Полша и Унгария и рядко надхвърля 8,5%.

На този етап Блгария се определя като една от страните с най-ниски нива на изградени търговски площи на глава от населението. В останалите страни членки на ЕС средната норма е 171 кв.м. на 1000 души, а у нас тази норма е 64 кв.м. на 1000 души.

На пазара на недвижими имоти у нас вече навлязоха т. нар. търговски паркове – комплекси от хипер и супермаркети. Разположени в периферията на града предлагат по-ниски наеми в сравнение с моловете и търговските улици. Това са хранителни вериги, ИТ-центрове, вериги от типа “Направи си сам”, вериги за мебели. Търговските вериги, които се разполагат в големи самостоятелни сгради съдействат за формирането на още една ниша на пазара на недвижими имоти, каквото е т. нар. строителство по мярка. На този принцип се изграждат магазините на „Практикер“, която е една от търговските вериги, които са под наем. Всяка верига разчита на големи райони за обслужване, затова прави първите си стъпки в София и използва столицата като трамплин за инвазия в останалата част от страната. Важно условие за локализиране на търговските обекти е транспортният достъп и възможностите за паркиране. Въпреки че търговските вериги функционират в конкурентна среда, има процеси, които ги принуждават да обединяват усилията си за създаване на търговски центрове. , т.е. на една територия започват да работят по няколко търговски магазина от различни вериги.

Прогнозите са, че до няколко години у нас ще се появят и магазини от категорията “аутлетс” и “ритейл паркове”. Обикновено тези центрове не са толкова луксозни, разполагат се в покрайнините на града и предлагат по-големи площи на по-ниски наемни цени. Очакванията са за наеми между 5 и 20 евро/кв.м. Предпоставки за реализацията на такива проекти са наличието на окрупнен терен и цена на земята под 50 евро/кв.м.

Все по-голяма скорост набира процесът на изграждане на модерни индустриални паркове в страната, които са нов сегмент от пазара. Според представители на “Фортън интернешънъл” този процес ще се задълбочава с навлизането на институционални инвеститори в сектора и пренасочването на капитали към индустриални и логистични проекти.

На българския пазар на недвижими имоти логистичните центрове за разлика от търговските и офис центровете все още не са толкова популярни. Тенденцията е, че със стабилизирането на икономиката, с развитието на производството и търговията, интересът към подобен тип имоти ще нараства, особено от страна на големите търговски вериги (по отношение навременна доставка на стоките, транспортиране, добри условия на съхранение). Според специалистите, по настоящем обектите, които отговарят на най-високия клас складови площи са малко на брой и предлагането под наем е неадекватно на нуждите на пазара. Но всички са категорични, че развитието на сегмента на логистичните имоти тепърва предстои и ще се развива през следващите две, три години. Предпоставки за това са географското положение на страната, навлизането на нови компании на пазара, изнасянето на производствата в Източна Европа. На този етап обаче България все още изостава от Румъния, Гърция и Турция. Развитието на този сегмент от пазара се възпрепятства до голяма степен от липсата на големи свободни парцели, приемането на европейските стандарти, лошата инфраструктура и фактът, че пазарите в Източна Европа все още не са достатъчно отворени. Някои от най-значимите дистрибутивни центрове са Бърно и Прага в Чехия, Будапеща и Гьор в Унгария, Познан, Лодз, Катовице и Варшава в Полша, Братислава в Словакия. Развитието на тези градове е основание за разширяване на дистрибутивните локации в югоизточна посока.

По данни на международната консултантска компания “Colliers International” построените нови логистични центрове са с обща площ 166 000 кв.м., разположени в София и Пловдив, където вече има изнесени производства на западни фирми. В столицата на около 300 м от новото летище София в момента се изгражда “Sofia Airport Center” - най-големият в България проект в областта на недвижимите имоти, който ще бъде първият комплекс от обекти за логистична дейност, помещения за индустриални цели, офиси и хотел. В близост се изгражда и “Технопарк София”, в чиято концепция е заложено обединяването на компании от областта на IT технологиите. Паркът ще разполага с офиси, производствени помещения, складови площи, лаборатории и работилници.

Прогнозите на специалистите в бранша са, че през следващите години големите производствени и складови бази ще се изнесат извън градовете (обикновено на разстояние 20-25 км). Разполагането на индустриалните зони в крайградски локациии дава възможност за гъвкавост при разрастване или свиване на дейността на фирмата. От изключителна важност е местоположението, което трябва да е в близост до основни европейски транспортни коридори, да има бърз достъп до летище или пристанище, както и добре изградена инфраструктура. Проблем при изграждането на логистични центрове е липсата на големи терени и много инвеститори оттеглят проектите си извън София.

За страната подходящи райони за изграждане на такъв тип обекти са морските и речните (Русе, Силистра, Лом) пристанища. Около Пловдив се оформят три индустриално-логистични зони – Раковски, Куклен, Марица. Индустриални бази се изграждат в районите около Пазарджик и Стара Загора. За Централна и Северна България като подходящ район се оформя Горна Оряховица. Липсата на съвременни площи кара някои компании да инвестират в строителството на собствени бази. По този начин е изграден логистичният център на спедиторската компания “Frans Maas” и този на германската транспортна компания “Willi Betz”.

Основната опасност пред изграждането на един логистичен център е процентът на запълняемост с наематели. Очакванията на повечето специалисти са, че голяма част от компаниите ще се насочат към площи под наем, използвайки предимствата на логистичните центрове – по-ниски наеми, комуникативно местоположение, евентуално връзка или близост с друг вид транспорт, значително по-големи площи позволяващи достъп и място за маневриране на тежки автомобили, и даващи възможност на бизнеса да се променя според нуждите си, възможност фирмите да комбинират дистрибуционните си бази с централния си офис. От значение е и възможността за използване на широк кръг от допълнителни услуги.

Наемните цени в новите индустриални сгради се движат от 3.8 до 5.5 евро/кв.м., като цената зависи най-вече от местоположението и транспортното обслужване на зоната. Като най-високи се определят цените в София и Варна. Прогнозите са през следващите години цените да останат стабилни. Възвращаемостта от инвестицията в индустриални имоти се определя като най-висока в нашата страна - достига 12 и повече процента годишно (данни за 2006 г.), която заедно с липсата на изградени модерни индустриални и логистични центрове са основните фактори привличащи инвеститорския интерес - предимно чуждестранни компании.

През 2006 г. на пазара на жилища, където през последните години се наляха големи инвестиции се забелязва стагнация. През първото тримесечие на 2006 г. апартаментите в страната са поскъпнали средно с 4.7%, което е символично нарастване в сравнение с последните три години. По данни на НСИ през 2005 г. цените на апартаментите са се повишили с 36.6%. От началото на 2006 г. се наблюдава плавно увеличение на цените на имотите в рамките на 7-10%. Едни от най-ниските нива са тези във Видин, Враца, Габрово, Кюстендил, Ловеч, Монтана, Пазарджик, Разград, Силистра, Добрич, Търговище, Ямбол. Високи цени държат недвижимостите в Стара Загора и Благоевград.

Към настоящия момент в по-големите градове на страната като София, Пловдив, Варна, Бургас цените на жилищата варират в широки граници – от 400 евро/кв.м. в по-крайните квартали до около 1500 евро/кв.м. за по-елитните. Луксозните апартаменти стартират от над 900 евро/кв.м., а тези в курортните комплекси по Черноморието – от 1000 евро/кв.м. нагоре. За топ местата в София и Варна цените достигат между 2200 и 3300 евро/кв.м. Но в масовия случай цените на луксозните имоти се движат от 1000 до 1500 евро/кв.м., като това са цени предимно в София и Варна. В останалите градове тези стойности са по-ниски. Тенденцията е, че постепенно цените на жилищата у нас ще се доближават до европейските цени.

Според представители на агенции за недвижими имоти цените на жилищата през 2007 г. ще растат плавно, прогнозите са за 10–15% увеличение, но ще са повлияни от характеристиките на всеки отделен имот. Очакванията са, че ще се повишава стойността на луксозните имоти на атрактивни места, а предлагането на апартаменти в новостроящи се жилищни сгради тип “етажна собственост” в не особено привлекателни райони, както и на апартаменти в панелни сгради, ще превиши търсенето и за тези имоти не се очаква повишаване на цените.

Развитието на пазара през 2006 г. показва, че нараства търсенето на самостоятелни къщи в близост до градовете. Все по-голяма популярност придобиват комплексите от затворен тип или т.нар. ВИП комплекси. Експертите прогнозират, че те ще са актуални на пазара и през следващите години.

Масовото застрояване на морските и планинските курорти през последните години, изчерпването на подходящи терени и организираните протести постепенно насочиха инвеститорския интерес към нова алтернатива – ваканционните имоти в подценявани досега и слабо развити райони по Черноморието и вътрешността на страната. Според брокери фокусът на инвеститорите се насочва към ваканционни селища в доскоро непопулярни курорти. Препоставка за инвестиране и повишено търсене на такъв тип имоти е наличието на добра инфраструктура, близостта до по-голям град, природни дадености – минерални извори, планински масиви, реки, язовири, изградени ски писти, голф игрища, възможността да се съчетаят няколко вида туризъм – еко, селски и т.н. В тази категория вече попадат и селските имоти, които са алтернатива едновременно на вилите и на ваканционните комплекси.

Като атрактивно място с потенциал за развитие се оформя направлението Разлог-Банско-Гоце Делчев-Кавала (селата Баня и Добринище, където има перспективи за развитие на голф и спа туризъм). Откриването на граничния пункт “Ексохи – Илинден” както и по-ниските цени на имотите в този регион (най-вече в Гоце Делчев) привлича и чуждестанния интерес (предимно гръцки). Атрактивни в района са селата Делчево, Лещен, Ковачевица, Огняново. Добърско е едно от селата известни с общото наименование Припеците.

Хисаря, Велинград и Сандански се оформят като новите места на пазара на ваканционни имоти привличащи инвеститорския интерес. Строителството във Велинград основно е насочено към изграждането и реновирането на хотели, след като през последните години градът се разви много бързо в сферата на СПА туризма. Налице са и първите проекти за изграждането на ваканционни селища. Все по-търсени стават къщите със запазаен старинен стил. Сред едни от най-предпочитаните села са Стойките, Гела, Широка лъка в Родопите и Арбанаси до Велико Търново. Предпочитани места за покупка на къщи са и Трявна, Троян, Априлци, Боженци, Копривщица, Жеравна, Еленският и Габровският Балкан, които са съхранили автентичния балкански стил. Около София (освен витошките села) като най-перспективни се определят пернишките Кладница (започва изграждане на ваканционно селище), Драгичево и Рударци.

Във вътрешността на страната ваканционни селища се изграждат в селата Марково и Белащица (около Пловдив). С добре изградена инфраструктура и природни дадености вниманието привличат селата около Пазарджик – Варвара и Ветрен дол. Нови комплекси се изграждат край с. Рибарица, Долна баня, Боровец, Пампорово и околните села.

Според експерти от бранша чуждестранни, както и български инвеститори проявяват засилен интерес към закупуване на къщи и дори цели запустели села в Родопите. Предпоставка за това е възможността за изграждане на комплекси от затворен тип. Цените на подобни имоти все още са доста под средните за страната – около 160-170 евро/кв.м. Едни от най-скъпите в региона са къщите край язовир “Доспат”, цената им достига до 330 евро/кв.м. Най-високи са цените на къщите в близост до Пампорово – новите къщи в района достигат до 1100 евро/кв.м. За по-старинните обекти в района цените се движат около 100-160 евро/кв.м. Прогнозите на местни брокери са, че засилен интерес (предимно чуждестранен) в търсенето на родопски къщи се очаква през пролетта и лятото на 2007 г., което ще намери отражение и в цените на предлаганите имоти.

Едно от най-атрактивните ваканционни селища по Черноморието е Кошарица (до Слънчев бряг). Цената на ваканционните къщи там се движи около 850 евро/кв.м. Ваканционни селища се изграждат и в Равда, в с. Баня (до залива Иракли), до Царево, до нос Калиакра, край Бяла и около бъдещите голф игрища по Северното Черноморие. Потенциал за развитие има и дестинацията по Дунав.

Нов акцент на пазара на недвижими имоти внасят офертите за покупка на имоти в чужбина. Почти всички представители на компаниите от бранша посочват, че този сегмент от пазара се движи трудно. Към момента като най-атрактивни места за инвестиране в жилищен имот се определят Дубай (2500-3000 евро/кв.м. варират по-ниските ценови класове по данни на “Адрес недвижими имоти”) и Кипър. По данни на “ERA Real Estate” в Лондон средната цена на жилище 80–85 кв.м. е около 4200 евро/кв.м., в Париж - 3500 евро/кв.м., във Виена - 2700 евро/кв.м.

Ваканционните имоти зад граница са другият сегмент представляващ интерес за българските инвеститори в чужди имоти – най-вече тези в Испания, Португалия, Франция.

Все още е трудно да се изведат тенденции за развитието на пазара на имоти в чужбина. Счита се, че с навлизането на българския пазар на световни марки в търговията с недвижимости като “RE/MAX”, “Century 21” и “ERA” предлагането на чужди имоти у нас ще нарастне. Но на този етап основният фактор движещ този сегмент е наличието на значителен финансов ресурс.

Чуждестранен интерес

Според предствители на сектора наред с утвърдени пазари в страни като Полша, Чехия, Унгария, Турция, Кипър, Гърция, Португалия, които предлагат много атрактивни възможности, България се оформя като нововъзникваща инвестиционна дестинация.

С най-голямо присъствие на пазара на имоти у нас се отличават британските купувачи. Във фокуса на чуждестранните интереси попадат най-вече ваканционните имоти или т. нар. жилища “втори дом”. Според проведено проучване на „Grant Thornton“ и „Lombard Street Research“, България се нарежда на четвърто място след Испания, Франция и САЩ сред най-предпочитаните страни от британците за покупка на такъв вид жилище. Според изследването над 300 000 британски граждани притежават имот тип “втори дом” в чужбина, като ръстът спрямо 1995 г. е над 300%. Очакванията са през 2025 г. около 1.3 млн. британци да притежават имот извън страната. България, Румъния, Унгария, Чехия са страните, които все по-често попадат в центъра на техните интереси.

Според класация на британското списание “A Place in the Sun” (публикувана в imoti.net по данни на Инвестор БГ), страната ни се нарежда на трето място сред нововъзникващите пазари, като най-предпочитана за инвестиции в имоти от британците, след утвърдените пазари Испания и Франция.

Засилен интерес към ваканционните имоти проявяват и гражданите на Русия, Испания, Латвия, Литва, Гърция и Македония. Основните фактори привличащи чуждестранния интерес са все по-бързо развиващият се пазар на недвижими имоти, по-ниските цени, повишаването на броя на платежоспособните купувачи, по-евтиният начин на живот, климатичните условия и природните дадености.

Реализация на сделки с недвижими имоти

Независимо от посоката на инвестициите в недвижими имоти, дали в страната или такива в чужбина, сделките по придобиването им са съпроводени с редица формалности продиктувани от българското национално законодателство, или това на чуждестанната държава. Ценовите изменения, променливите тенденции, разходите за данъци и такси при самото придобиване, както и тези свързани с текущата експлоатация на недвижими имоти, и особено данъчният статут на купувач и продавач са достатъчен аргумент за съществуването на консултантски екипи специализирани в областта на недвижимите имоти. При наличие на възникнали въпроси свързани с недвижими имоти може да се обръщате към „Актив“.

Ако прецените, че се нуждаете от професионална консултация, потърсете “АКТИВ”, където всички поставени по – горе въпроси, както и много други, касаещи недвижими имоти, са разработени в проект за недвижими имоти “Активити”.

АКТИВ
Семинар-обучение: Специфично отчитане и данъчно облагане за 2017г. гр. Дупница, 16-20.07.2017 г.
Адаптируеми* и активируеми** продукти*** от АКТИВ
Семинар-обучение: Годишно счетоводно и данъчно приключване 2016 г., гр. Варна - 31 януари 2017 г.
Семинар-обучение: Годишно счетоводно и данъчно приключване 2016 г., гр. София - 19 януари 2017 г.
Семинар-обучение: Годишно счетоводно и данъчно приключване 2016 г., гр. Варна - 17 и 24 януари 2017 г.
Писмена разработка от семинар "Нови нормативни изисквания за разкриване на информация от предприятията"
Семинар-обучение: Нови нормативни изисквания за разкриване на информация от предприятията, гр. Варна - 17 ноември 2016 г.
Класация Актив 2016(2015)® на CD - класации на 5000 фирми в България по различни показатели
Писмени разработки от семинари
Активен семинар на тема: ОФШОРНИТЕ ЗОНИ-«ДАНЪЧЕН РАЙ» ИЛИ «ДАНЪЧЕН АД», гр. Варна - 01 юли 2016 г.
Семинар-обучение: Новото счетоводно законодателство в сила от 01.01.2016 г., с. Баня, общ. Разлог, 15-19.05.2016 г.
Активен семинар със съдържание: КООПЕРАЦИЯТА – ВЪЗХОД И ПРОБЛЕМИ, гр. Варна - 25 февруари 2016 г.
Семинар-обучение: Годишно счетоводно и данъчно приключване 2015 г., гр. Варна - 3 февруари 2016 г.
Семинар-обучение: Годишно счетоводно и данъчно приключване 2015 г., гр. Варна - 15 и 26 януари 2016 г.
Семинар-обучение: Годишно счетоводно и данъчно приключване 2015 г., гр. София - 21 януари 2016 г.
Класация Актив 2015(2014)® на CD - класации на 5000 фирми в България по различни показатели
Писмена разработка от семинар "Годишно счетоводно приключване 2014г. Изменения в ЗДДС, ЗКПО и ЗДДФЛ в сила от 01.01.2015г."
Приемна на "Данъчния отговорник" от 20.01.2015 г. до 20.04.2015 г.
Класация Актив 2014(2013)® на CD - класации на 5000 фирми в България по различни показатели
Класация Актив 2013(2012)® на CD - класации на 5000 фирми в България по различни показатели
"Данъчно оптимиране", автор: Симеон Симов, поредица "Бизнес оптимиране Актив"
Финансово-счетоводен анализ – автоматизиран електронен вариант
Практико-приложен пакет "Годишен отпуск" - адаптируем продукт
"Финансово-счетоводен анализ", автор: доц. д-р Надя Костова
О.К. за одитните комитети - писменна активируема разработка, съдържаща изискванията и документите относно създаването и действието на одитните комитети
Гoдишен финансов отчет и годишен доклад за дейността в електронен вариант
Изготвяне на годишни данъчни декларации на физически лица, включително деклариране на получени и предоставени заеми
Методика за определяне на частичен данъчен кредит, с изчислителен модул
Консултации по осигуряване
ACTIV